Pääkirjoitus: Yksityisautoilu ei ole pelkkä ongelma

Yhteiskäyttöautot on nähty yhtenä ratkaisuna yksityisautoilun haittoihin. Lappeenrannan kaupunki onkin ajan hermolla ja lähtee ensimmäisenä kaupunkina Suomessa vuokraamaan kaupungin omistamia autoja.

Autoja voi vuokrata kuka tahansa nettipalvelun kautta silloin, kun kaupunki ei niitä tarvitse, eli yleensä ilta-aikaan ja viikonloppuisin. Tarkoituksena on saada kaupungin autot hyötykäyttöön ja uusia autokantaa vähäpäästöisemmäksi.

Autojen yhteiskäytössä on nähty monia etuja. Jos se lisääntyy, eikä omaa autoa pidetä jatkossa enää välttämättömänä, autokanta voi uusiutua nykyistä nopeammin. Sen myötä vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien autojen osuus voi kasvaa vauhdikkaammin, mikä tarkoittaa myös päästöjen vähenemistä.

Pyrkimykset ovat hyviä, mutta yksityisautoilun ongelmia ratkotaan yleensä tiheään asuttujen alueiden näkökulmasta. Esimerkiksi joukkoliikenteestä ei ole oman auton korvaajaksi maaseudulla, ja tuskin on kovin pian yhteiskäyttöautoistakaan. Lisäksi perinteisten bensiini- ja dieselautojen toimintamatka on aivan ylivoimainen sähköautoihin verrattuna, eikä latauspisteiden verkko ole toistaiseksi kovin kattava.

Harvaan asutuilla alueilla yksityisautoilu ei ole ongelma. Se on välttämättömyys. Näiden alueiden asukkaisiin iskee myös kaikkein kovimmin yksitysautoilun raskas verotus. Vaikka kansalaisia kannustetaan auton käytön vähentämiseen, autoilu on valtiovallalle yhä tärkeä verotulojen lähde. Tätä tulovirtaa tuskin halutaan katkaista, oli autoilun tulevaisuus millainen tahansa.

Yhden asian uskaltaakin jo ennustaa: verotus seuraa perässä, liikkuivat ihmiset millä tavoin tahansa.

Viikon kysymys

Kuinka paljon käytät ostoksia tehdessäsi verkkokauppoja?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä