Pankkikonttorit ovat hiljenneet, arki digitalisoituu

Jos ihmisten hoivaaminen ja opetuskin käyttävät jo hyväkseen digitekniikkaa, ei pankkipalveluiden siirtyminen entistä enemmän sähköiseksi edes hämmästytä. Arkiset toiminnot sähköistyvät, emmekä voi sitä kehitystä pysäyttää.
Toisaalta ei ole tarvettakaan: sähköinen asiointi on tehnyt monista asioista joustavaa. Toisaalta tekniikka osaa myös tuntua monimutkaiselta ja kuormittavalta.
Vuosi sitten Etelä-Karjalan osuuspankki kutisti kassapalveluidensa aukioloaikoja Joutsenossa. Ensi toukokuussa ne lopetetaan kokonaan. Samalla käteisen rahan käsittely Joutsenon konttorissa loppuu.
Vertailun vuoksi: ainakin toistaiseksi toinen Joutsenossa toimivista pankkikonttoreista, Oma Säästöpankki, pitää kassapalvelut auki joka arkipäivä.
Konttorit ovat kuitenkin hiljenneet. Vuonna 1995 lähes kaikki laskut maksettiin konttoreissa, nyt yli 90 prosenttia maksetaan digitaalisesti.
Viisi vuotta Osuuspankin verkkopalvelun avaamisesta laskuja maksettiin jo enemmän verkossa kuin konttoreissa, ja tällä hetkellä vain alle 10 prosenttia laskuista kannetaan Osuuspankin konttoreihin.
Kun käteistäkään ei pankeissa enää käsitellä, herää kysymys, kuinka kauan konttori on ylipäätään olemassa. Tarvitaanko sitä kohta mihinkään muuhun kuin henkilökunnan työtiloiksi.

Viikon kysymys

Onko jätteiden lajittelu tehty kyllin helpoksi?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä