0

Viikon nettikysely: Pitäisikö kutsunnat avata myös naisille?

Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan keskiviikkona julkaiseman haastattelututkimuksen mukaan 68 prosenttia suomalaisista puolustaisi Suomea sotilaallisesti myös epävarmoilta näyttävissä tilanteissa.

Miehistä sotilaallisen puolustautumisen kannalla on 78 ja naisista 58 prosenttia. Reserviläisliiton toiminnanjohtajan Olli Nybergin mukaan sukupuolten välinen näkemysero johtuu ennen kaikkea siitä, että suuri enemmistö miehistä on suorittanut varusmiespalveluksen.

Mielipidemittauksissa 1960-luvulta saakka naisten maanpuolustustahto on aina ollut miehiä alhaisempaa. Reserviläisliitto on esittänyt, että kutsunnat laajenisivat koskemaan myös naisia.

Pitäisikö kutsunnat avata myös naisille?

  • Kyllä (68%, 231 ääntä)
  • Ei (32%, 109 ääntä)

Äänestäjiä yhteensä: 340

Loading ... Loading ...

9 kommenttia aiheesta “Viikon nettikysely: Pitäisikö kutsunnat avata myös naisille?

  • 29.1.2020 at 15:59
    Permalink

    Tasa-arvoa huudellaan joka tuutista!!. Ei muutakun naisillekkin armeija tai kansalaispalvelu. Jos synnyttää lapsen, on näistä velvollisuuksista vapaa!!. Näin se olisi tasa-arvoista.

    • 29.1.2020 at 21:46
      Permalink

      Kyllä. Meille naisillekin asevelvollisuus. Synnytys ei tähän kumminkaan liity sen enempää kuin miehilläkään.

    • 30.1.2020 at 08:04
      Permalink

      No, kun naiset eivät enää juuri synnytä. Eikä se edes ole vertailtavissa. Sitä voisi ehkä nähdä jonkinlaisesksi aikuistumiskoulutus.

  • 29.1.2020 at 19:22
    Permalink

    Ei,sillä vapaaehtoinen palvelus on mielestäni oikea tapa. Eivät kaikki nuoret naiset ole sellaisia, että olisivat kykeneviä ja halukkaita rämpimään metsissä ja yöpymään teltassa. Toisilla on tavoite aloille, joissa on varusmies/henkilöpalveluksesta hyötyä jo opiskelupaikkoihin pyrkiessä ja alalle vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia, toisilla on tekoripset ja geelikynnet tärkeitä, ja heille ei sovi ryynääminen, heille on muita mahdollisuuksia ja hyvä niin. Kaikenlaisia tyttöjä tarvitaan nykyyhteiskunnassa, siis entiseen tapaan, vapaaehtoisena pidetään.

  • 30.1.2020 at 00:06
    Permalink

    Kannatan Teemun ideaa. Ei mitään rusinat pullasta -meininkiä niin kuin nykyisin, että vain naisilla on oikeuksia ja miehillä pelkkiä velvollisuuksia.

  • 30.1.2020 at 07:04
    Permalink

    En kuitenkaan lähtisi tähän, näin on hyvä kuin on nyt. Ne naiset, ketkä käyvät, käyvät, ja sillä siisti. Tosihan on, että naiset ja mihet ovat ihan erilaisia, eikä meitä saa samanlaisiksi, eikä tarvitsekaan, vaikka kuinka intoiltaisiin. Miehet ovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vahvempia, ja tietyt hommat käyvät heiltä kuin luomisen työ, naisilta taas jotkut muut. Maanpuolustus sinänsä on tavallaan meidän kaikkien asia, mutta miehet on miehiä ja naiset naisia, sanoo nainen.

  • 30.1.2020 at 08:26
    Permalink

    Nykyajan miehet ovat niin lössöjä, joten armeija tekee ihan hyvää. Kyllä siinä naisella menee enemmän vuosia, kun kantaa lapset ja hoitaa yleisimmin myös. Ja puhumattakaan eläkekertymästä, kun hoidat lapsia kotona. Jos laitat lapset hoitoon, olet huono äiti. Lopettakaa miehet ruikutus ja inttiin vaan. Naisille vapaaehtoisuus edelleen hyvä.

  • 30.1.2020 at 20:09
    Permalink

    Toivoisin, että kaikilla olisi kutsunnat. Sieltä valitaan asepalvelukseen sen verran, mitä pv tarvitsee, loput tekevät kansalaispalvelusta. Ja ei sitten mitään sellaista, että jos synnyttää lapsen, ”vapautuu” tästä, eihän kukaan nainen nyt imetä sitä lasta aikuiseen saakka, ja mies voi yhtä hyvin olla kotona lasten kanssa. Eikä sellaista puhetta, että ”kaikille naisille intti ei sovi”, koska ei se sovi kaikille miehillekään. Joten kaikki vain samalle viivalle!

  • 1.2.2020 at 10:27
    Permalink

    Nykyinen tapa on riittävän hyvä. Naisista ne, jotka tietävät armeijassa pärjäävänsä , hakeutuvat sinne ilman muuta. Ei väkisten naisia sotkemaan asioita.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Voiko kaupunki vaikuttaa syntyvyyteen?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä