0

Mopot kuuluvat kesään – hyvässä vai pahassa?

Lukijahavaintojen mukaan Joutseno ei ole tänäkään kesänä säästynyt häiritsevältä moporallilta. ”Mopot vedättävät aamuyöhön asti ympäri kylää niin, että raikaa koko tienoo”, kuvailee Joutseno-lehden toimitukseen yhteyttä ottanyt lukija, jonka mukaan ”poliisit eivät tee asialle yhtään mitään lukuisista soitoista huolimatta”. Hänen kokemuksensa mukaan asukkaiden mitta alkaa olla täynnä. ”Eikö vanhempia kiinnosta, missä teininsä viettävät aamuneljään aikaansa?” lukija kysyy.
Millaisia kokemuksia sinulla on mopoilijoista? Vastaa kyselyymme ja perustele vastauksesi kommenttikentässä.

Koetko mopoilun häiritsevänä?

  • Kyllä (71%, 49 ääntä)
  • En (29%, 20 ääntä)

Äänestäjiä yhteensä: 69

Loading ... Loading ...

 

8 kommenttia aiheesta “Mopot kuuluvat kesään – hyvässä vai pahassa?

  • 22.7.2020 at 13:14
    Permalink

    Nuorilla on tarpeeksi ajoaikaa päiväsaikaan. Kun aletaan mopoilla päristellä keskustassa tai sen tuntumassa puolenyön jälkeen, kyllä siinä alkaa itselläkin pinna kiristyä, vaikka nuorempana mopoilin itsekkin.

    Reply
  • 22.7.2020 at 14:55
    Permalink

    Jos mopoa ei ole viritetty, ovat sen äänet lain mukaisia. Yleensä äänekkäät mopot aloittavat ajelun – ainakin Keskuskadulla – noin kello 22.30 ja jatkavat kello kolmeen asti. Kymmenien – ainakin – asuntojen asukkaat kärsivät laittomasti viritettyjen mopojen äänistä, joihin herää. Kyseessä ovat nuoret, jotka eivät tajua aiheuttavansa häiriötä, ja huoltajat eivät joko välitä tahi heidän kognitiiviset kykynsä eivät riitä havaitsemaan huollettaviensa kulkuneuvojen melua/viritystä. Pojat on poikia -sanonta on pötyä, jos kymmenissä asunnoissa heräillään ja valvotaan näitten takia.

    Reply
    • 1.8.2020 at 15:09
      Permalink

      Viritetyillä mopoilla ajavat nuoret ovat jo monta vuotta kiusanneet; alueella asuu iäkkäämpää porukkaa sekä myös vuorotyötä tekeviä ihmisiä. Ajellaan edestakaisin kylälle ja kotiin, kylälle ja kotiin …
      Haetaan kaveri ja päristellään yhdessä että todellakin raikaa.
      Kukaan ei mopopojille sano mitään; eivät luultavasti uskalla koska silmille ne tulee.
      Vaikka ajelu ei suoraan laitonta ole, se häiritsee aivan tavattomasti!
      Pojat on poikia – just joo,,,

      Reply
  • 22.7.2020 at 22:40
    Permalink

    Itseäni mopoilijat eivät häiritse, sillä asun maalla, enkä keskustan alueella. Minun mielestäni nuoret saavat ajaa mopoillaan milloin haluaa, mutta vanhempien tulisi tietää milloin mopolla liikutaan. Poliisille yöllä mopoilu ei kuulu, vaan poliisille TULEE ilmoittaa vain, kun lakia rikotaan ym. Yöllä mopon huudattaminen ei ole lainvastaista.

    Reply
    • 28.7.2020 at 12:57
      Permalink

      Kyllä se on lainvastaista; äänekäs viritetty mopo, ylinopeudet ja turha ajo ja valitukset tulee tehdä POLIISIlle. Ottavat huomioon valvonnassa.

      Reply
  • 23.7.2020 at 10:12
    Permalink

    Ei ole ennen pahemmin Lampikankaalla onneksi ollut äänekästä mopoilua, eikä etenkään siinä, kun alkaa jo yö häämöttää, mutta tänä kesänä alkanut olla enemmän. Se ylimääräinen kaasuttelu ja hihkuminen ei ole mukavaa kuultavaa. Ajelin nuorena itsekin, en mitään rallia, vaan paikasta A paikkaan B. Eikä siinä mitään olekaan, jos ajetaan juuri näin, eikä ala tulla rallia, eikä kaasutella turhaan juuri talojen kohdilla. Vapaa maahan tämä on liikkua, ja ajellaanhan sitä johonkin autoillakin. Se vaan, että mopossa ja ruohonleikkurissa on niin ärsyttävät äänet. Poliisilla on ihan tarpeeksi tekemistä nykyään noiden murtojen ym. häiriöiden takia, että minusta ei heitä tarvitsisi tällaisessa vaivata. Menee itse juttelemaan. Jos tulee sanaryöppyjä vastaan, niin eihän ne ole kuin sanoja. Mutta toivoisin myös, että ylipäätään vanhemmat viitsisivät hiukan olla perillä, missä nämä Penat ja Pirjot pyörivät, olisi monessa asiassa hyvä. Omasta äidistä tuli aina Gestapo mieleen, kun piti tarkan ajan, milloin kotona, ja huh, jos et ollut, mikä kuulustelu. Mutta kaikki tuo on ollut hyväksi vaan!!!

    Reply
  • 6.8.2020 at 16:44
    Permalink

    Hongistontietä sahaa edestakaisin yliviritetty sininen mopo/kevytmoottoripyörä, ilman mitään vaimentimimia eikä tuossa näytä olevan rekisrikilpiäkään.Korvat soivat pitkään ja lapset pelkää jalankulkutiellä.Yöllä Pulpin tienoo raikuu ulinasta kaverin palatesta.

    Reply
  • 8.8.2020 at 17:41
    Permalink

    Poliisille tarvitaan erikoisresurssit laittomien mopojen ja asukkaita häiritsevien ajajien kiinnisaamiseksi. Poliisille myös crossipyörät ja pojat ei pääse silloin karkuun, kuten nyt pääsevät.

    Reply

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Oletko valmis noudattamaan kasvomaskien käyttösuositusta, jos sellainen annetaan?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä