0

Lukijan kynä: Junayhteydet ovat Joutsenolle tärkeät

Yle uutisoi torstaina 15. lokakuuta, että kaukojunien pysähtymispaikkojen karsiminen säästäisi matka-aikaa Karjalan radalla. Asia nousee esiin Väyläviraston Itä-Suomen junayhteyksien kehittämistä koskevasta taustaraportista. Matka-aika lyhenisi kymmenen minuuttia, jos junat pysähtyisivät Lappeenrannan ja Joensuun välillä vain Imatralla ja Parikkalassa. Asemista putoaisivat pois Joutseno, Simpele, Kesälahti ja Kitee.
 
Ajatus on absurdi kahdensuuntaisesti. Ratainfra on rakennettu verovaroin. Sitä myös ylläpidetään verovaroin. VR on valtion yhtiö. Lähtökohdan tulisi olla se, että rataverkko palvelee kaikkia radanvarsilla asuvia. Mikäli lähdetään karsimaan asemia sillä kustannuksella, että junalla pääsee nopeammin Joensuusta Helsinkiin, rataverkko palvelee vain tietyissä taajamissa asuvia.
Toinen tulokulma on ilmasto. Samaan aikaan, kun maassamme pyritään mittaviin päästötavoitteisiin, ei voi karsia vaihtoehtoja valita yksityisautoilun ja julkisen liikenteen välillä. Joutsenosta, Simpeleeltä, Kesälahdelta ja Kiteeltä eivät varmasti matkustajamäärät ole suuret, mutta matkustajia kuitenkin on. Rataverkon ja VR:n tulee palvella myös heitä.
 
Joutsenon taajamalle junayhteyden karsiutuminen olisi todella huono asia.
 
 
 
Mikäli halutaan nopeita junavuoroja, se voitaneen tehdä niin, että sekaan mahtuu myös hitaampia junavuoroja. Ellei VR tätä voi tehdä, pitänee uudelleen avata keskustelu kilpailun avaamisesta henkilöliikenteelle.
 
Joutsenon taajamalle junayhteyden karsiutuminen olisi todella huono asia. Joutsenon asemalta lähdetään työ- ja lomamatkoille ja arkiasioille sekä Lappeenrantaan, että Imatralle. Joutsenosta bussiyhteys junien liikkumisaikaan ei ole kattava Imatran, eikä Lappeenrannan suuntaan.
 
Muutos hankaloittaisi ihmisten liikkumista. Monet työnantajat ja Joutsenon opisto ovat riippuvaisia junavuoroista.
Esimerkkejä on lukuisia, eikä tällaista voi hyväksyä.  Kun Väylävirasto tekee vastaavanlaisia avauksia, toivoisin, että niissä olisi mukana aina laajemmat vaikutusten arvioinnit.
 
Viraston selvitysten ongelma tuntuu aina olevan se, että tuijotetaan vain matka-aikoja, ei vaikutuksia ilmastoon, aluetalouteen tai paikkakuntien kilpailukykyyn tai elinedellytyksiin.
 
HANNA-KAISA LÄHDE
Kotka
 
 

2 kommenttia aiheesta “Lukijan kynä: Junayhteydet ovat Joutsenolle tärkeät

  • 26.10.2020 at 15:19
    Permalink

    On se kumma, et vaivaisen 10min takia pitäisi lakkauttaa Junien pysähtyminen Joutsenossa. Kaikki palvelut meinataan meiltä viedä ja tehdään uusi hieno raide myös Joutsenoon, varmasti olisi aikaa pysähtyä myös täällä. Aikaa siihen menisi muutama minuutti. Nyt päättäjät ottakaa koppi Junien edelleen pysähtymiseen omassa Pitäjässämme. Ei meillä ole rautatieaseman bussien pysähtymispaikkaa, kun päätepysäkki on Koulukadulla. Raahaa sitten matkatavarat rautatieasemalle tai ota kolmas ajoneuvo..taksi allesi. Näin meitä palvellaan bussien välitykselläkin. Tämä on iso asia ja sille ei pidä antaa periksi vaikka korona aika onkin päällä. Tätä etuutta ei saa meiltä viedä, palvelee tämä juna-asemamme myös Opiston ihmisiä ja kaikkia, jotka tarvitsevat junaa kulkiessaan A-B.
    Mitä enään kohta jää tänne ja mitä meillä oli 45v sitten ja mitä luvattiin meille, kun pakkoliitettiin Lpr:n kanssa. Niin onhan meillä muistot jäljellä. Junan pysähtyminen jatkossakin Joutsenoon!

  • 27.10.2020 at 10:31
    Permalink

    Mielummin rakennetaan Joutsenoon uusi Keskusliikenneasema, ja jatkossa kaukojunat eivät enää pysähtyisi Lappeenrannassa ja Imatralla, joista olisi edestakaiset kiskobussi yhteydet Jnosta lähteviin juniin. Kaukojunat pysähtyisivät ainoastaan Joutsenossa.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Miten varmistat näkymisesi pimeässä?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä