Mediakortti

Yhteystiedot
Paikallislehti Joutseno
Kustantaja: Kaakon Viestintä Oy
Keskuskatu 7, 54100 Joutseno
 Viisi hyvää syytä mainostaa paikallislehdessä. Lue lisää tutkimuksesta tästä linkistä.
 
Olemme siirtyneet moduulihinnoitteluun. Tutustu Mediakorttiin 2020 tästä

Ilmoitushinnat / printti

  • Hinnoittelu erillisen moduulihinnaston mukaan. Katso mediakortti.
  • Tekstin jälkeen hinta 1,14 €/pmm (+valmistusmaksu)
  • Silmäkulma 2 x 40 pmm 91 €
  • Takasivun silmäkulmat: 2 x 40 pmm 91 €, 4 x 40 pmm 127 €, 6 x 40 pmm 191 €
  • Palveluhakemistoilmoitukset erillisen hinnaston mukaan
  • Yritysasiakkaiden maksutapalisä 7 € (koskee vain paperilaskuja). HUOM. siirry kätevään sähköpostilaskuun. Kysy lisää laskutus@esv-paikallismediat.fi
  • Hintoihin lisätään alv 24 %

Varaukset ja aineisto-osoitteet

Aineistoaikataulu

  • Valmistettavat mainokset torstain lehteen maanantaina klo 16.00 mennessä
  • Painovalmiit aineistot tiistaina klo 16.00 mennessä

 

Tekniset tiedot

Lehden sivukoko

  • Leveys 280 mm
  • Korkeus 400 mm
  • Palstaluku 6
  • Palstan leveys 39 mm
  • Palstaväli 4 mm

Palstaleveydet

  • 1 palsta: 39 mm
  • 2 palstaa: 82 mm
  • 3 palstaa: 125 mm
  • 4 palstaa: 168 mm
  • 5 palstaa: 211 mm
  • 6 palstaa: 254 mm

Max. ilmoituskorkeudet

  • Etusivulla 308 mm
  • Tekstissä 365 mm
  • Takasivulla 308 mm

Kuvat

  • Kuvien resoluution optimi on 200 dpi, minimi 150 dpi, kun kuva on 1:1 taitto-ohjelmassa.
    Kuvien väriarvot on määritettävä prosessiväreinä (CMYK).
    CMYK-muunnoksessa käytetään Kavi-Wan-IFRA26v5.icc -profiilia.
    Käytä Intent-asetuksena Perceptual ja Black point Compensation.
    Lataa profiili: Kouvolan paino väriprofiilit ja asetukset
    Kuvien keskisävyjen pisteenkasvu on noin 26 %, joten keskisävyjä on syytä keventää huomattavasti varsinkin mustan värin osalta.

Värit 

  • Käytä sanomalehdessä mahdollisimman puhtaita värejä. Värillisten osaväriä (CMY) max 2 osaväriä, sekä tarvittaessa mustaa. Kolmas värillinen väri tuo mukanansa likaavan komponentin, jonka takia on parempi käyttää mustaa ja sitä kautta neutraalia harmaata lisäämään värin syvyyttä. Päällekkäin painettujen värien yhteenlaskettu määrä ei saa ylittää 220 %.
  • Lisätietoja värienhallinnasta www.sanomalehdet.fi

Teksti

  • Vältä nega-tekstiä usealla osavärillä painetun pohjan tai värikuvan päällä -> minimi pistekoko on 12.
    Sijoita nega-teksti yksiväriselle pohjalle  (teksti mielellään bold).
    Pyri tekemään leipäteksti pelkällä mustalla. Jos teksti on värillinen, noudata minimi pistekokoa 12 ja käytä enintään 2 värillistä (CMY) osaväriä. Valmista tekstit taitto-ohjelmassa, ei kuvankäsittely-
    ohjelmassa.

PDF

  • Exporttaa taitto-ohjelmasta PDF-tiedosto. Käytä esim. Adobe Indesignissa Kavi_2019.joboptions -asetustiedostoa, jonka voit ladata täältä:  Väriprofiilit ja asetukset
    Käytettävät ohjelmat: Illustrator, InDesign, PhotoShop.

Mainostuotannossa valmistettavat aineistot

Mainostuotannossa voit teettää ilmoituksesi ideoinnista tuotanto-vaiheeseen.
Kaikki dokumenttimuotoiset aineistot ovat valmistettavia aineistoja. Aineistopalvelut valmistaa tarvittaessa ilmoitukset mainostajan toimittaman käsikirjoituksen mukaisesti.
Ilmoitustekstit toimitetaan MS Word-, TXT- tai RTF-muodossa. Ilmoitustekstin lisäksi tarvitaan asettelumalli sekä ilmoituksessa käytettävien kuvien ja logojen originaalit.
Kuvaelementit toimitetaan joko EPS-, TIFF- tai JPG-muodossa, tai kuvaoriginaaleina.
Aineisto valmistettavaa ilmoitusta varten toimitetaan sähköisesti kyseisen lehden ilmoitusvalmistuksen osoitteeseen.
Ennen julkaisemista voit saada valmistettavasta ilmoituksesta vedoksen sähköpostiin tarkastettavaksi, mikäli asiasta on sovittu ilmoitusvarauksen yhteydessä ja jos aineisto on toimitettu aikataulun mukaisesti. Ilmoituksen valmistuksesta veloitetaan erikseen.

Vinkkejä ilmoituksen tekoon:
Koko
Pyri suunnittelemaan ilmoitus niin, että sen sisältö vastaa kokoa. Käytä hyviä kuvia ja tarpeeksi näkyvää fonttikokoa. Älä sisällytä liikaa tekstiä ja kuvia ilmoitukseen. Mieti mitä mainostat ja minkälaisen viestin välität. Vältä tasapaksuutta – korosta niitä kohtia (brändi/edulliset hinnat/erikoiset tuotteet/sijainti/yhteystiedot ym.), joiden haluat jäävän lukijoiden mieleen.

Värit
Käytä sanomalehti ilmoituksissa aina CMYK-värimaailmaa. Valitse värit huolella ja käytä värejä hallitusti. Muista, että painettuna väri saattaa näyttää erilaiselta, kuin näytöltä. Ota huomioon värin leviäminen paperilla ja värikohdistukset. Minimoi prosessivärien käyttö värien valinnassa, hyvät värit löytyvät myös kahta prosessiväriä yhdistelemällä. Pyri käyttämään mustassa ainoastaan mustaa osaväriä. Näin takaat laadukkaan ja onnistuneen lopputuloksen.

Lyhenne tulee osaväreistä Cyan (syaani), Magenta, Yellow (keltainen) ja Key (musta). Kun kaikkia värejä käytetään samaan aikaan, syntyy syvä musta väri, jonka yhteisvärimäärä on 400 %. Sanomalehdessä maksimivärimäärä on 220%, syvää mustaa kannattaa tehdä 15% C, 100% K, jos käytetään enemmän värillisiä värejä voi musta muuttua likaiseksi sävyksi.

Kuvat
Valitse kuvat huolella. Käytä hyvänlaatuisia kuvia, joiden laatu ja koko riittävät myös painettavaksi. Skaalaa kuvat suhteessa kuvankäsittelyohjelmassa, jotta mittasuhteet säilyvät oikeanlaisina. Älä käytä liian yksityiskohtaisia kuvia pienissä ilmoituksissa, sillä yksityiskohdat eivät erotu kunnolla. Mieti, sopiiko ilmoitukseen paremmin vaaka – vai pystykuva. Muista myös tekijänoikeudet, sinulla on oltava lupa kuvan julkaisuun. CMYK on painamisessa käytetty värimaailma, missä värisävyt syntyvät neljää osaväriä

Kuvan teknisiä vaatimuksia
Kuvan resoluutio vähintään 150 dpi, optimi on 200dpi.
CMYK-värimaailma ja KaVi-Wan-IFRA26v5.icc
Maksimivärimäärä 220 %

Tekstit
Teksti on olennainen osa ilmoitusta. Mieti siis kirjasintyypin kokoa, väriä ja luettavuutta jo ilmoitusta suunnitellessasi. Pyri käyttämään mahdollisimman paljon yhdellä osavärillä, mieluiten mustalla painettua tekstiä. Sijoita negateksti yksiväriselle pohjalle, värikuvan päälle sijoitettuna kasvata fonttikokoa vähintään 12 pisteeseen.
Valmista tekstit taitto-ohjelmassa, älä kuvankäsittelyohjelmassa.
Mieti tekstiasettelua ja kohtia, joita haluat nostaa esille. Voit kohdistaa huomion esimerkiksi lihavoimalla tai kursivoimalla sanoja tai tekstipätkiä. Vältä liian monen eri fontin käyttöä samassa mainoksessa, käytä mieluimmin yhden tai kahden kirjasintyypin eri variaatioita ja kokoeroja.
Negateksti on käänteistekstiä, jonka väri on usein valkoinen. Käytä negatekstiä harkitusti ja reilun kokoisena, jotta lopputulos on varmasti lukukelpoinen. Jos käytät värillistä tekstiä väripohjalla, pidä huoli siitä, että teksti erottuu hyvin. Suositeltava pienin pistekoko negatekstille on 12 pistettä tai suurempi ja tekstityyppi mielellään lihavoitu.

Printtiaineiston toimittaminen
Ilmoitusaineistot toimitetaan Kaakon Viestinnän kyseisen lehden valmistettavien aineistojen sähköpostiosoitteeseen.

 

Verkko

Verkkomainonta täydentää mainiosti printtimainosta. Voit myös kohdistaa mainoksesi useamman paikallislehden kattavaksi. Meiltä saat myös vinkit toimivaan verkkomainontaan ja tarvittaessa myös mainoksen  valmistusapua. Näet bannerien paikat täältä. Banneripaikoilla ei ole yksinoikeutta. Max. kolme ilmoittajaa /banneripaikka.
 

Bannerikoot ja hinnat

  • Yläpaikka paraati 980 x 400 px / 980 x 120 px (näkyy desktop-/tablet-laitteille), hinta 150 € / 130+alv. (2 viikkoa)
  • Jättibanneri 728 x 90 px (näkyy desktop- /tablet-laitteille), hinta 90 € +alv. (2 viikkoa)
  • Mainosboksi 1-4, 300 x 250 px (näkyy kaikilla laitteilla), hinta 115 € +alv. (2 viikkoa)
  • Mainospainike 1-2, 300 x 150 px (näkyy kaikilla laitteilla), hinta 70 € +alv. (2 viikkoa)
  • Mobiilin yläpaikka, 300 x 300 px (näkyy vain älypuhelimilla), hinta 100 €/kk

Mainosmateriaalin toimitus

  • 3 arkipäivää ennen kampanjan alkua (gif-, jpg- ja perus-Flash-bannerimainokset)

Aineiston toimituksen yhteydessä ilmoitetaan

  • Mainostajan ja kampanjan nimi
  • Julkaisupäivä(t)/-aika
  • Kohdemedia (mikä palvelu ja mainospaikka)
  • Kampanjan www-osoite, johon mainos tulee ohjata
  • Mainostajan yhteystiedot
  • Materiaalin toimittajan yhteystiedot (yritys ja yhteyshenkilö)
Kysy lisää verkkomainonnasta oman alueesi yritysasiakasmyynnistä!

Viikon kysymys

Oletko nähnyt Saimaalla norppaa?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä