Lukijan kynä: Paljekamera on oikea termi

Joutsenon Suven jutussa Kuvat toivat elannon ja lohdun (4.6.2020) mainittiin Dimitrij Belinskij’n käyttäneen kuvatessaan palkkikameraa. Tässä vielä muutamia tarkennuksia kameratermistöön.

Kokoon taitettava puinen paljekamera. Kuva Laura Luostarinen

Laura Luostarinen

Joutsenon Suven jutussa Kuvat toivat elannon ja lohdun (4.6.2020) mainittiin Dimitrij Belinskij’n käyttäneen kuvatessaan palkkikameraa. Tässä vielä muutamia tarkennuksia kameratermistöön. ”Paljekamera” on hyvä yleisnimitys vanhoille kameroille, joissa käytettiin palkeen liikuttamiseen palkkiputkea tai alalevyä. Kaikissa Belinskij’n käyttämissä vanhimmissa kolmessa kamerassa on palje, jota siirtelemällä hallitaan kameran tarkennuspistettä ja polttoväliä.

Pronto-optiikalla varustettu paljekamera. Kuva Laura Luostarinen

Palje siirtyy edestakaisin alalevyn raiteilla. Suurkuvakameroissa on tähän tarkoitukseen pyöreä palkkiakseli, siitä jutussakin käytetty nimitys ”palkkikamera”. Mustat kamerat (kuvissa) ovat 1930–1940-luvuilta, puinen oletukseni mukaan Dimitrij Belinskij’n ensimmäinen hankinta 1920-luvulta. Se on kokoon taitettava, ja siinä oli Carl Zeiss Jena Tessar -optiikka.

Compur Steinhell München -paljekamera. Kuva Laura Luostarinen

Hänellä oli käytössään myös kaksi kevyempää paljekameraa, joista toinen oli Compur Steinhell München ja toinen varustettu Pronton linssillä. LAURA LUOSTARINEN Joutseno

Kommentoi