Lukijan kynä: Pankkien palvelumuutokset syrjäyttävät ikäihmisen

Raha-asioiden hoitaminen on muuttunut vinhaa vauhtia, ja se huolettaa eläkeläisiä. Jukka Hynynen

Eläkeliiton Karjalan piiri on huolestuneena seurannut pankkipalvelujen muutosten huimaa vauhtia.

Palvelun digitalisaatio vie ikäihmiseltä pahimmillaan itsemääräämisoikeuden omien raha-asioittensa hoitamiseen.

Usein käy niin, että muutoin asioitaan hoitava ihminen joutuu pankkien tekemien muutosten takia toisen ihmisen avun varaan.

Ikäihmisten tietotekninen osaaminen ja laitekanta eivät vastaa pankkimaailman kehittyneisiin toimintatapoihin.

Lisäksi tiedämme, että ikäihmisistä reilut 300 000 ei käytä älylaitteita. Näiltä henkilöiltä digipalvelut ovat saavuttamattomissa.

Ikäihminen kokee henkilökohtaisen palvelun turvallisempana kuin etäyhteyksin hoidetun palvelun.

Ikäihminen kokee henkilökohtaisen palvelun turvallisempana kuin etäyhteyksin hoidetun palvelun.

Henkilö joutuu käytännön sanalemana antamaan asioiden hoitamisen toiselle henkilölle ja kokee itsemääräämisoikeutensa tulleen loukatuksi tai hänellä on uhka tulla hyväksikäytetyksi.

Tilanteissa, jossa toinen aviopuoliso sairastuu tai kuolee, puoliso joutuu usein kohtuuttomiin tilanteisiin byrokratian takia.

Pankkien konttoriverkosto on vähentynyt nopeaa tahtia keskittyen vain isoihin taajamiin tai kaupunkien keskustoihin.

Niissäkin aukioloajat on supistettu olemattomiin.

Haja-asutusalueella ikäihminen joutuu maksamaan matkakulut asioidakseen pankissa vain tiettynä aikana.

Ikäihmiset joutuvat pankkipalvelujen maksumiehiksi myös erilaisten palvelumaksujen noustessa. Eläkeliiton Karjalan piiri katsoo, ettei ole kohtuullista, että pienituloisimmat joutuvat kärsimään pankkimaailman kehityksestä niin rahallisesti kuin henkisestikin.

Piiri painottaa, että on pankkipalveluiden saatavuudessa ja esteettömyydessä on kysymys oikeudenmukaisuudesta ja tasavertaisuudesta.

Pankeilta toivotaan joustavampaa, inhimillisempää ja aloitteellisempaa toimintatapaa suhteessa ikäihmisten asiointimahdollisuuksiin.

Pekka Haimila

Kirjoittaja on Eläkeliiton Karjalan piirin puheenjohtaja.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka