Kaksoisraide avataan juhannuksena liikenteelle – junien akselipainon nosto ja matkustajajunien nopeuden kasvu toteutuu vasta myöhemmin

Luumäki-Imatra-ratahankkeen parissa on paiskittu töitä paikoin yötä myöten. Tulevana kesänä hanke saavuttaa tärkeän välietapin, kun junat pääsevät uudelle kaksoisraiteelle. Koko hankkeen valmistumista saadaan vielä senkin jälkeen odottaa pari vuotta. Olli-Pekka Härmä

Tiina Mansikka

Luumäki–Imatra-ratahanke saavuttaa tänä vuonna tärkeän välietapin. Kaksoisraiteen rakentaminen Joutsenon ja Imatran tavara-aseman välille aloitettiin 2019, ja junaliikenne pääsee 19 kilometrin mittaiselle rataosuudelle tulevana kesänä, tällä tietoa juhannuksena.

Alkuun liikennöinti tapahtuu kahdella rinnakkaisella raideparilla rakentamisen aikaisella käyttöluvalla. Junien nopeutta ja akselipainoa päästään nostamaan vasta, kun Traficom on myöntänyt kaksoisraiteelle käyttöönottoluvan. Luumäki–Imatra-ratahanke hakee sitä loppuvuodesta.

Joutsenossa raiteiden väliin rakennetaan aita, jotta junien tarkastuksia ja vaihtotyötä voidaan tehdä turvallisesti huolimatta nopeuksien noususta.

Uusia turvalaitteita testataan keväällä.

Tänä vuonna myös perusparannetaan Lappeenranta–Joutseno-rataosuutta. Kokonaisuudessa hankkeen on määrä valmistua kesällä 2024.

Ratahanke mahdollistaa matkustajajunien kulkunopeuden kasvun 140:stä jopa 200 kilometriin tunnissa sekä junien akselipainon nousun 25 tonniin myös perusparannettavalla rataosuudella.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka