Uudistus parantaa luettavuutta. Uusi, tyylikkäämpi ilme on pohjoismainen ja klassinen.
Painetun Joutseno-lehden ulkoasu muuttuu ensi torstaina, jolloin se ilmestyy seuraavan kerran. Iso uudistus tehdään samaan aikaan kaikissa Mediatalo Keskisuomalaisen lähes 80 sanomalehdessä sekä sanomalehti Karjalaisessa.
Myös verkkolehteä ollaan uudistamassa.
– Uusi paperilehden ulkoasu on klassisen pohjoismainen ja selkeä ja henkii rauhallisuutta. Se kuvaa myös sitä, että lehtemme tekevät laadukasta ja luotettavaa paikallista sisältöä, Mediatalo Keskisuomalaisen journalistinen johtaja Pekka Mervola kuvailee.
Luettavuuden parantamiseksi esimerkiksi tekstin kokoa on hieman kasvatettu ja tummennettu nykyisestä.
Uusi ulkoasu on klassisen pohjoismainen ja selkeä ja henkii rauhallisuutta.
Pekka Mervola
Lukijalle muutos näkyy esimerkiksi siinä, että nykyiset vahvat otsikot ja voimakkaat, kovat värit jäävät pois.
Kaikissa lehdissä visuaalisena johtolankana kulkee sinisen sävy. Muut, kuten ruusukvartsi ja vaaleansininen, ovat nykyisiä hienostuneempia.
Pieni uutuus ovat kasvokuvat, joita näkyy lehdessä aiempaa enemmän. Isoimpiin juttuihin tulee kirjoittajan kuva, jonka avulla toimitusta tuodaan tutummaksi.
Uuden ulkoasun on suunnitellut ruotsalais-tanskalainen Anna Thurfjell.

Ulkoasu-uudistus on lähtökohdiltaan digiuudistus, vaikka paperilehden uusi ulkoasu julkaistaankin ensimmäisenä ja verkkouudistus tehdään vasta sen jälkeen.
Jatkossa lehden ja verkon ulkoasut ovat yhtenäisemmät, esimerkiksi värimaailma ja kirjaintyypit ovat samat.
Myös verkossa visuaalisuus ja lukijakokemus parantuvat nykyisestä.
Uudistus tehdään kaikissa Mediatalo Keskisuomalaisen alue-, paikallis- ja kaupunkilehdissä. Se yhtenäistää lehtien ulkoasun ohella tekniikan, mikä tuo tuotannollisia etuja. Paikallisuus on kuitenkin edelleen jokaisen lehden ydin.
– Teemme edelleen juttuja joutsenolaisista ja Joutsenosta, sen nykyisyydestä ja menneisyydestä, sekä myös heistä, jotka ovat muuttaneet Joutsenosta muualle, päätoimittaja Sari Pullinen sanoo.